טיפול שורש ואופן התהליך שלו

טיפול שורש הוא תהליך לא הכי נעים, הוא גם יחסית מורכב ודורש יותר זמן משאר הטיפולים שנמצאים בקטגוריה "הקלה" התהליך מתמקד בעצם בניקיון של השן הפגומה והרחבה שלו ובסוף בסתימה שלו. את הטיפול שורש עושים במקרים של דלקת במוך השן או דלקת ברקמה הפנימית וכך גם במצב שבו קיים נמק בשן ויתרה מכך אפילו קיים טיפול שורש במצב שהשן היא בריאה לחלוטין וזה לצורך טיפול שיקומי או אסטטי ,תכף נסביר לכם הכול

אז מה הדרך הנכונה ביותר להערך לטיפול מורכב כמו טיפול שורש? איך נמנע מכאבים לאחר הטיפול ומה נדרש מאתנו? אז קיימים מספר שלבים שבעצם מסלקים את הדלקת או הנמק שנוצרים בשיניים שלנו שנסביר עליהם בהמשך, השאיפה בסוף בטיפול שורש הוא לנקות את התעלות המזוהמות של השן ולטפל בדלקת לכן כאשר נדרש טיפול שורש כדאי לבצע אותו הכי מהר על מנת להפסיק לסבול מכאבים ולמנוע אי נעימות אצל המטופל.

אין באמת דרך להרגיע מטופל ברגע שאומרים לו אתה צריך טיפול שורש זה תהליך שהוא לא נעים ודי פולשני באזור העצבים בשפה שלנו, אך חשוב להבין שאם נמנע מזה עוד ועוד זה עלול להסתבך ולהגיע למצבים של דלקת חמורה שתצרוך אפילו ניתוחים פולשניים אף יותר ואף אובדן השיניים ונזקים בלתי הפיכים נוספים.

טיפולי שורש מבצעים בדרך כלל עם הרדמה מקומית אשר עוזרת למנוע אי נעימות למטופל כך שבדרך כלל זה לא כואב כלל אך כמובן כמו בכל מצב יש יוצא מן הכלל ויש מצבים בהם אין אפשרות לבצע הרדמה עקב המצב של השן וכל זה תלוי אך ורק בכם ובמצב השן שלכם.

הגורם המרכזי אשר מחייב אותנו לבצע טיפול שורש הוא דלקת חמורה ואף נמק ברקמת מוך השן, הדלקת הזאת נגמרת בדרך כלל כאשר יש נגע של עששת בסביבת הכתר של השן שמובל לעבר רקמת המוך שנמצאת בתוך השן.

עששת היא מחלה לכל דבר והיא זיהומית ונגמרת על ידי חיידקים שנמצאים בשניים שלנו ומפרישים חומרים אשר גורמים לפירוק השן. השלב הראשון של העששת מפרקת את השכבה הראשונה של השן שזאת השכבה הקשה יותר אימייל והדנטין, ואם לא מטפלים בבעיה זה עלול ליצור דלקת במוך השן שזאת שכבה רכה שמכילה עצבים וכלי דם, זה השלב בו המטופל כבר סובל מכאבים רציניים, והדלקת בעצם מתפשטת לעבר שורש השן לכיוון עצם הלסת התומכת.

סיבה נוספת לטיפול שורש הוא חבלת שן אשר פוגעת בחייה של השן ולפעמים הזנק נוצר גם אחרי חודשים ארוכים לאחר הפגיעה, ולכן חשוב לעשות סדרת בדיקות מעמיקות על מנת למנוע את זה מראש.

איך נערכים לטיפול שורש? –

קודם כל חשוב להבין שכמה שיותר מהר יותר טוב ככל שמנהר ונבצע את הטיפול נמנע מעצמנו פגיעה בלתי הפיכה. עד לטיפול שורש אתם כנראה תחוו כאבים יחסית קשים שבאים והולכים, לכן כדאי לבקש משככי כאבים, לקראת הטיפול על מנת לאבחן איזה בדיוק טיפול דורשת השן שלנו נעשה צילום ממוקד לשן הכואבת על מנת להציג לעצמנו תמונה ברורה של מה בדיוק אנחנו צריכים לעשות ומה מצב השן שלנו ועד כמה זה חמור.

טיפול שורש מתבצע עם הרדמה מקומית או ללא הרדמה כלל תלוי בחומרת המצב לאחר ההרדמה הרופא מבודד את השן המטופלת באמצעות גומי שמאפשר בידוד ומונע דליפת חומר לחלל הפה.

חשוב מאוד להבין שבמקרים מסוימים לא תמיד ניתן לבצע את הטיפול בפגישה ראשונה ויש סיכוי מאוד גדול שזה ייקח מספר טיפולים, שוב הכול תלוי בחומרת המצב של השן שלכם לכן חשוב לקחת את זה בחשבון. ברגע שי הפרשות מוגלתיות מהשן לרופא לוקח הרבה יותר זמן לנקות את השן וזה מביא לתוצאת טיפול ארוכה יותר וזה כמובן לאחר בדיקה מעמיקה של הרופא.

יש סוגים שיניים שונים בפה שלנו וזה אומר שלכל אזור יש מספר שורשים שונה ומספר תעלות שונה, בשניים אחוריות יש שלוש שורשים ובהם 3 תעלות ובקדמיות יש שורש אחד ותעלה אחת ועקב זה הטיפול בשניים קדמיות נחשב להרבה יותר פשוט.

מה קורה אחרי שסיימנו את הטיפול –

אחרי שסותמים את השורש זה יכול לגרום לכם לאי נעימות וכאבים אך זה עובר לאחר מספר ימים ובדרך כלל אפילו לא כואב מיד אחרי כך שאין צורך לדאגה. יכולה להיגרם נפיחות קלה אך לא משהו שנותן סיבה לדאגה במידה ואתם חשים בכאבים עזים לאחר מספר ימים חשוב לפנות לרופא שלכם פעם נוספת ולהגיע לבדיקה ולא לתת לעצמכם לסבול שום כאב.

לעוד נושאים שיכולים לעניין אותך:

כתר בשן טוחנת – הסבר קצר ומקיף

כתר טרומי – מתי ולמה הילד שלכם צריך את זה